Inredningstips från mig

Till Madeleine N:

Här är några av de saker som jag tycker skapar min stil:

1. Orientaliska mattor tycker jag ger värme till en bostad, speciellt om rummets arkitektur känns minimalistik och stram. Dessutom passar orientaliska mattor till nästan alla stilar och ger en skön akustik till rummet. Helst ska den även vara riktigt stor!




2. Svart-vita golv ger verkligen karaktär till ett rum och är så vansinnigt snyggt! Dessutom billigt om man vill piffa upp ett slitet golv.




3. Svart vita väggar är också ruskigt snyggt, älskar dessutom Louis Ghost stolar och venetianska speglar.


4. Blanda gammalt och nytt skapar en fantastiskt snygg kontrast och kontrast älskar jag. Är rummet stramt och minimalistiskt passar det bra med mer utav äldre saker och vise versa. De gamla sakerna får gärna vara rokoko eller gustavianska möbler i guld. Guld passar så bra till nästan alla färger och gör ett rum mer royal :) Jag är också väldigt förtjust i gamla 1600-tals porträtt.

 

 

5. Härliga sängar med vackra sänggavlar och härliga bäddlakan är något av det bästa jag vet. Man bara längtar efter att få krypa ner.


6. Skulpturer. Jag gillar framförallt roliga, annorlunda skupturer från t.ex. Harry Allen samt traditionella byster.


7. Lyxiga gardiner ska gå från golv till tak. Man kan även sätta dit en vit tunn gardin som sticker fram bakom den andra gardinen för att skapa lyxig hotell känsla. Gardinen ska hängas upp så att fästena inte syns och se ut som att den kan täcka hela fönsterpartiet. Den ska absolut INTE hängas så att den täcker fönstret, utan vara vid sidan av så att ljuset kommer in i rummet, som här hemma hos Carolina Gynning.

8. Många ljuskällor. En utav de saker som stör mig mest är om någon hänger upp bara en lampa i taket eller över soffbordet. Det mysigaste är att ha många ljuskällor på olika ställen. Det är kul att lysa upp saker eller områden som är extra värda att se. Det är viktigt också att ljuset inte är i ögonhöjd så att man blir bländad av det.

9. Stora tavlor. Detta är en bild av mitt vardagsrum.



Kommentarer
Postat av: madeleine

Vilken ära, vilket snyggt inlägg:)! stämmer bra att jag precis flyttat så nu letar jag inspiration överallt. Just nu ligger jag i startgropen till att göra min egen sänggavel med försjunkna knappar. Hörde rykte om att du har pillat med en sån så har du några tips är du hemskt välkommen med dem (kanske idé till ett blogginlägg ,hur man gör)!! Har varit till en möbeltapetserare och fått lite tips och det vita skinnet har jag hittat i en butik här i Gbg men knappar letar jag fortfarande efter..

2011-09-06 @ 13:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0